R E A C T I E S

 

(deze pagina is under construction. Er komen met mondjesmaat meer reacties deze kant op...)

 

HIERNAAST, BIJ ONS THUIS Ik las niet eerder iets van Do van Ranst, hoewel de achterflap van dit boek aan mij verklapt dat hij vele boeken geschreven heeft en daarvoor ook vele malen bekroond is. Het gevoel bekroop mij tijdens het lezen van Hiernaast, bij ons thuis dat ik hierna nog veel andere boeken van de schrijver zal gaan opzoeken.

Want het was makkelijk geweest om van het verhaal en de thematiek van Hiernaast, bij ons thuis een boek van 300 pagina’s te maken. Van Ranst kiest er echter op een knappe, zelfverzekerde wijze voor om dit boek klein en ingetogen te houden. Als lezer blijf je dicht bij Pipa en bekijken we met een vergrootglas hoe dit meisje zich voelt, denkt en krampachtig beweegt in dit huis. En al snel kom je erachter dat dit meisje, dit huis, een geheim herbergt.

Dat er reden is dat ondanks de gedetailleerde schrijfstijl, er iets knarst en schuurt tussen de regels door dat niet helemaal aan het oppervlak mag komen. Een reden waarom deze B&B is opgericht, een moeder is vervalt in verdriet, een vader op tour is gegaan en waarom Pipa het gevoel heeft dat ze verdrinkt in een web van leugens.

En dan is daar Felien, de grote zus van Paul, die ernstig ziek is. En misschien past zij ook wel in de geheime kamer van Pipa en als zij zwijgt, misschien kan Pipa dan eindelijk wat van haar eigen leugens laten gaan.

“Soms is er zo veel te vertellen dat je haast de moed niet vindt om eraan te beginnen.”

Hiernaast, bij ons thuis is zo’n boek dat je na het uitlezen een beetje anders naar de wereld laat kijken. Met meer oog voor de ander. Of een beetje meer empathie voor alles wat iemand verborgen zou kunnen houden onder een web vol leugentjes om bestwil. Een verhaal dat er voor zorgt dat je de mensen om je heen iets steviger wil vasthouden.

Een waardeoordeel voelt niet helemaal op zijn plek vanwege de thematiek, maar ik vond dit echt heel erg knap. BOOKSANDMACCHIATOS.COM 29/10/23

 

Hiernaast, bij ons thuis is geschreven door Do van Ranst (1974). De Vlaamse jeugdboeken auteur schreef tientallen boeken en ontving meerdere literatuurprijzen. Toch verbaast het dat Van Ranst in Nederland relatief onbekend is. Helemaal wanneer je je weet dat hij filmisch kan schrijven en heftige onderwerpen niet schuwt. Zijn boeken staan vol van sociaal-maatschappelijke thema’s als geaardheid, overlijden, rouwverwerking en volwassen worden. En dat is gelijk de korte conclusie van Hiernaast, bij ons thuis’ beeldend geschreven, aangrijpende inhoud.

Perfecte balans tussen licht en zwaar

Pipa krijgt door de families die in de B&B verblijven met het nodige aan verdriet te maken. Maar ook Pipa zelf heeft het een en ander te verwerken gehad. En nog steeds. Hun eigen gezin is geen doorsnee gezin met een vader die altijd weg is, op tournee met zijn band, haar moeder met zorgen en dan is er ook nog haar broertje. Gelukkig heeft Pipa een geheime plek waar ze zich kan terugtrekken. Ondanks de zwaardere onderwerpen is ‘Hiernaast, bij ons thuis’ niet overwegend donker en drukkend. Van Ranst heeft een perfecte balans weten te creëren tussen heftige onderwerpen als ziekte en verdriet en de luchtigheid van Pipa op zijn tijd. Hoewel ze als elfjarige al heel wijs is, is ze soms ook heerlijk onbevangen. Echt nog een kind. BOEKENBENDE.COM door Sanne De Graaf Januari 23

 

Van Ranst slaagt er ook in om de relaties van Pipa met de mensen om haar heen kernachtig in woorden te vatten. Soms gebruikt de auteur hiervoor een veelzeggend beeld, bijvoorbeeld wanneer haar mama Pipa naar bed stuurt: ‘Ze geeuwt tegen de rug van haar hand, alsof ik als een peuter bij tekst een illustratie nodig heb.’ Van Ranst heeft een bijzonder oog voor betekenisvolle lichaamstaal: ‘Mama duwt tot ik tegen haar aan sta. Ik voel haar lichaam trillen en ik voel ook dat ze het tegen wil houden, maar dat het niet lukt. Niet met de beste wil van de hele wijde wereld.’
 
Met haar vader communiceert Pipa via video-call. Deze gesprekken klinken zo natuurlijk dat je het gevoel hebt echt mee te luisteren. Je voelt ook de genegenheid en speelse verbondenheid tussen beiden. Ook zonder dialoog slaagt Van Ranst erin de band tussen Pipa en haar vader met weinig woorden herkenbaar te typeren vanuit het standpunt van een puber: ‘Papa wroet door mijn haar. Ik trek mijn hoofd weg. Het wordt stilaan gênant. Het gaat altijd zo als papa me ziet in het echt. Hij weet zich dan geen raad met zijn teveel aan enthousiasme en hij probeert alle gemiste knuffels en zoenen in minder dan geen tijd in te halen.’
 
Ook haar band met Felien is fijngevoelig in woorden gevat, vanaf het moment waarop die de juiste vraag stelt over Pipa’s armbandjes -- anders dan haar ouders -- én naar haar knipoogt: ‘Alsof we nu al samen een geheim hebben.’ Wanneer ze hun grootste geheimen gedeeld hebben en Felien haar ‘Pip’ noemt, klinkt dat ‘alsof ze een zus zou kunnen zijn, maar dan echt een bovenste beste zus. Een tweelingzus. Als zij mijn zus was, hingen we aan elkaar en niet met onze schouder of heup, zoals ik laatst in een docu zag, maar met ons hart. Met ons hele zijn.’
 
Het is vooral deze sobere maar trefzekere verwoording van menselijke relaties die maakt dat je je als lezer thuis voelt in Hiernaast, bij ons thuis. MAPPALIBRI.BE door Jan Van Coillie, november 23

 

 

 

ZOEKEN NAAR ESTHER B. EN HET VOORVAL MET BENITO Op de eerste schooldag is er een minuut stilte voor een leerling waar iets heel ergs mee is gebeurd. Wie is dit meisje en waarom gebeurde dit? Tijdens een schoolproject is het de bedoeling dat de leerlingen elkaar beter leren kennen. Maar het gaat allemaal heel anders dan verwacht.

Een intrigerende jeugdroman met opvallende plotwendingen over de actuele vraag in hoeverre we in deze vluchtige tijd van social media de ander echt zien.

JAAPLEEST.NL 25/03/21. 

 

De Vlaamse schrijver Do van Ranst is de auteur van een omvangrijk maar ook nogal wisselvallig oeuvre en is in ons land nooit echt doorgebroken. Hij heeft psychologische jeugdromans met intrigerende titels als Moeders zijn gevaarlijk met messen en Mijn vader zegt dat wij levens redden achter zijn naam staan. En het sobere en indrukwekkend Iedereen bleef brood eten over de Eerste Wereldoorlog.

In ZOEKEN NAAR ESTHER B. EN HET VOORVAL MET BENITO bouwt hij de spanning secuur op. Het kabbelt prettig voort en lijkt naar een enigszins voorspelbaar einde te leiden. Tot een paar plotwendingen alles omgooien en steeds duidelijker wordt wat Van Ranst beoogt. Hij blijkt een web te hebben geweven waarin de lijnen op een andere manier bij elkaar komen dan verwacht.

DELEESCLUBVANALLES.NL

 

Een krachtig verhaal met het bittere thema ‘uitzichtloosheid’ maar het wordt afgesloten met het mooie thema ‘vergeving’. De uitzichtloze situaties worden indringend beschreven en laten meeleven met deze jongeren. En laat zelfs een beetje begrijpen waarom ze bepaalde dingen doen. Daarnaast is er een gevoel van medelijden voor Hufter, want hij is misschien bij Valentien wel iets beter af maar zit hij daar echt wel goed voor een echt gelukkig hondenleven? Maar na zeer spannende gebeurtenissen in de laatste hoofdstukken, waar het een en ander maar net goed afloopt, blijkt het dat Hufter toch zijn goede plek heeft gevonden. Misschien is DAGBOEK VAN EEN CHIHUAHUA niet wat een lezer er in eerste instantie van verwacht, van Ranst weet op een eigenzinnige wijze een uiterst indringend verhaal voor young adults neer te zetten. Een verhaal dat je niet zomaar naast je neerlegt…  

BOEKENBIJLAGE.NL 30/08/2018

 

Alex’ toon in DE ENGEL YANNICK is enigszins warrig, hij zapt ogenschijnlijk stuurloos en in nonchalante, cynische spreektaal door zijn leven. Zijn eenzaamheid maakt Van Ranst knap voelbaar, maar de lijdzaamheid waarmee Alex zijn rol als speelbal van zijn ouders accepteert, begint ook wat te irriteren. Het blijft bij hatelijke opmerkingen. De situatie is intrigerend, maar je vraagt je af waar Van Ranst heen wil.

Even lijkt het erop dat Alex zijn reddende engel heeft gevonden als hij Olympisch zwemkampioen Yannick Agnel in het zwembad tegenkomt. De sporter is de eerste die Alex’ zwemtalent ziet en bereid is hem naar een medaille te coachen.

Maar dan geeft Van Ranst een meesterlijke draai aan het verhaal, die hier geheim moet blijven. Hij blijkt een geraffineerd spel te spelen met realiteit en fictie. Het hele verhaal krijgt in de laatste bladzijden met terugwerkende kracht pas echt een surreële, pijnlijke sfeer. Alex blijkt een veel minder lijdzame, maar ook minder betrouwbare verteller dan je dacht.

UIT TROUW.NL DOOR BAS MALIEPAARD